Een maand op Kleine Weide
Projectweken
Op langere termijn – over enkele weken heen – werken we aan projecten die de kinderen zelf uitkiezen. Als er tijdens de kringen leuke onderwerpen aan bod komen waarin meerdere kinderen interesse tonen, houden de staffen dat bij.
Bij aanvang van een nieuw project halen de staffen al die ideetjes uit de koelkast en maken ze rond elk onderwerp een mini-wereldje. Deze worden aan alle kleuters voorgesteld. Wat willen we hierover leren? Wat kunnen we meebrengen? Welke hoekjes kunnen we inrichten?
Zo krijgen de kleuters al een eerste beeld van waarover het project effectief zou gaan. Daarna mogen de kleuters elk individueel - om beïnvloeding te voorkomen - stemmen op het project van hun keuze. Zoals bij echte verkiezingen gaan we daarna de stemmen tellen en zal het project met de meeste stemmen uitgewerkt worden.
Projecten duren meestal twee à drie weken. We richten samen de ruimtes in, werken speelhoeken en ‘wereldjes’ uit. De oudste kleuters gaan aan de slag met onderzoeksvragen, terwijl bij de jongste kinderen hun kennis en leefwereld uitgedaagd wordt aan de hand van passende verhalen en prentenboeken, spelletjes en materialen.
Sprokkelweken
Tussen de verschillende projecten door zijn er ook ‘projectloze weken’. We noemen dit sprokkelweken. Tijdens zo’n weken wordt er niet aan een groot project gewerkt, maar kunnen vanuit onze kringen wel mini-projectjes ontstaan. Dit gebeurt meestal naar aanleiding van iets wat de kinderen meebrengen of vertellen en waar onze kinderen even dieper op willen ingaan.
Zo kan het gebeuren dat een kleuter heeft leren haken en andere kinderen dit ook willen leren. We gaan dan uitzoeken waar wol vandaan komt en zetten twee dagen lang een workshop op voor iedereen die dit wil.
Ander voorbeeld. Een kleuter vertelt dat er heel veel appels aan de bomen in de tuin groeien en heeft een emmer vol meegebracht. Dan overlopen we de mogelijkheden om te koken met appels en wordt er die week elke dag iets klaargemaakt met appel.
Verslag
We laten de ouders altijd zien wat we doen. We gebruiken Facebook en Instagram, maar de kinderen maken ook een verslag.
Voor de vriendjes van Pippi Langkous is er in de hal een klasboek met foto’s die de kleuters en de staf samen inkleven en voorzien van wat uitleg. Zo kunnen ouders samen met hun kinderen terugblikken op en praten over wat in de klas leeft.
De vriendjes van Pluk maken samen een klaskrant die ouders in de hal kunnen vinden. Ze kleven de blaadjes van de scheurkalender in en tekenen er bij wat die dag werd gedaan. Door hen zelf te laten nadenken en tekenen, wordt hier reeds de basis gelegd voor vrije teksten in de lagere school: ‘Grote Weide’.
Our Story
Every website has a story, and your visitors want to hear yours. This space is a great opportunity to give a full background on who you are, what your team does, and what your site has to offer. Double click on the text box to start editing your content and make sure to add all the relevant details you want site visitors to know.
If you’re a business, talk about how you started and share your professional journey. Explain your core values, your commitment to customers, and how you stand out from the crowd. Add a photo, gallery, or video for even more engagement.